Candy Crush trekt minder betalende bezoekers. Het aandeel in het moederbedrijf maakte prompt een duik.
De eerste kwartaal cijfers die King Digital Entertainment presenteerden ná z’n beursgang zagen er op het eerste gezicht zo goed uit. King is het bedrijf achter Candy Crush Saga, een razend populaire game. King haalde een winst van 607 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2014, bijna 200 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Winst groeit, aandeel zakt
Het waanzinnige succes van Candy Crush is daar de voornaamste oorzaak van. Bovendien was de winst gegroeid vergeleken met het voorgaande kwartaal, na een teruggang daarvoor. Het aantal actieve gebruikers nam toe met 73 miljoen naar 481 miljoen per kwartaal. Het aandeel steeg aanvankelijk drie procent, maar viel daarna achterover, 13 procent lager.
Wat was er aan de hand? Er zat een addertje in het gras van de kwartaalcijfers. Het aantal betalende gamers was gedaald naar 11,9 miljoen, vergeleken met 12,2 miljoen het kwartaal daarvoor. Het is het patroon bij techbedrijven: hoe goed de bedrijfsresultaten ook mogen zijn, voor beleggers zijn gebruikersaantallen, en dan vooral de aantallen betalende gebruikers, van eminent belang.
‘Verminderde betaalactiviteiten’
“We denken dat de afname is te wijten aan verminderde betaalactiviteiten van de gelegenheidsbetalers in het netwerk, naast de invoering van virtueel geld in enkele van onze spellen”, vermeldde King bij het publiceren van de kwartaalcijfers.
Al bij de beursgang van King in maart was er te horen dat het bedrijfsmodel te afhankelijk is van Candy Crush. Als het spel uit de mode zou raken, zou het bedrijf zijn groeicijfers niet kunnen vasthouden. Maar King zegt dat het aldoor zijn bedrijf diversifieert. King is nooit een beurslieveling geworden: al op de eerste handelsdag verloor het aandeel vijftien procent van zijn waarde.
Farm Heroes moet redding brengen
King is er wel in geslaagd om het bedrijf iets minder afhankelijk te maken van de game: dit kwartaal was Candy Crush goed voor 67 procent van de omzet, tegen 78 procent in het kwartaal daarvoor. Spelers beginnen Candy Crush al los te laten, geeft King toe. Daarentegen zou het King-spel Farm Heroes Saga in de lift zitten. De totale omzet was trouwens 480 miljoen dollar.
Lees ook
Twitter trekt te weinig nieuwe gebruikers, aandeel in uitverkoop
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl